Isnin, 27 Ogos 2012

Caro Hidup Kito....Caro Nabi Kito

Allahu Akbar 3x  ...walillah ilham... Selamat Hari  Rayo Aidil Fitri buek anak-anak dan cucu-cucu  semuo..Lamo dah omak tak online..sojak bulan poso, omak teramatlah sibuk dongan hal-hal keagamaan dan ibadah..maklumlah umur omak makin meningkat..bererti, ajal omak dah tak jauh dah..kek sinun jo..jadi omak konolah melobihkan hal akhirat daripado dunio yang fana ni hah..Bulan puaso lopeh, memang omak tunggu kedatangannyo...macam omak tunggu korang dan cucu-cucu omak balik..riang gombiro omak kerano bulan tu menjanjikan rahmat, penghapusan doso dan jugo diselamekkan dari api nerako..dapek jugak omak sempurnokan puaso sobulan ponuh...iyolah omak dah menopos...mano ado cuti-cuti Malaysia laei? Abah ekau pun serupo...sihat belako dio ..omak tengok lagi sihat daripado sebolumnyo...zahir dan batin.

Yolah...Nihah..Omak nak bagitau korang Si Timah bini Pak Andak Latif ekau yang jual potai kek pasar-pasar malam  dah moninggal 20 Ramadan lopeh...Si Sikin isteri Seman, lat tigo buah rumah daripado rumah omak pun dah ninggal, 2 minggu lopeh arwah Timah poie...duo-duo pasal kanser ...Timah kenser buah dado,Sikin pulak kenser tulang..Mudo-mudo laei dah poie...ini semuo kehendak Allah, nak buek camno? kito hamboNyo...sampai ajal omak pun ikut juo.Takdo sapo-sapo yang kekal di dunio melainkan Allah s.w.t.
Cumo omak risau apasal ramai sangat orang mati dapat kenser?...lelaki sakit kenser paru-paru, tokak, tolo...pompuan pulak barah tetek, pangkal rahim dan macam-macam lagi...Ado yang tak kono ni! Omak terfikir jugak..apasal orang dulu-dulu takdo yang meninggal kerano dek kenser atau barah...mati pasal somput, domam jo...umur pulak sampai 7,80 tahun. Orang sekarang tigo puluh dah kono sakit jantung, darah tinggi,kolesterol tinggi, gout dan macam-macam laeilah! Apo kono,eh?

Jadi omak pun melayarilah....bukan  melayari bahtero dongan abah kau! Itu biasolah...maksud omak internet..Omak cari, omak tanyo kenapo,kenapo,kenapo? Mengalahkan budak universiti buek kajian...bertimbun-timbun fail omak daunlot (download)lah! Akhirnyo omak dapek buat kesimpulan..semuonyo pasal makanan dan gayo hidup! Gayo hidup yang kito amalkan gayo hidup YAHUDI dan NASRANI, bukan  caro hidup yang Rasulullah s.a.w ajarkan, caro hidup ISLAM...
Makan kito, minum kito caro kapir lahanat...takdo bismillah, takdo adab, takdo berkat...Kito makan, setan tumpang samo...kito minum, setan koncingkan dulu..kito beronti hanyo apobilo porut dah termongah-mongah,sondat dongan mentekedarah( kato Ustaz teganu kite yang berjanggut kek internet tu)..Makanan kito bukan halalan toyyibah tapi yang syubahah pun kito tolan...macam mano nak berkat? Jadi, omak nak ingatkan korang...tinggalkan gayo dan caro hidup sosek barek (barat) tu..balik kepado fitrah kito, caro nabi..hidup berkat dan bahagio, takdo laei penyakit-penyakit polik-polik camni!





 Sepekaro laei, poei jumpo doktor kalau sakit...rawat segero sebolum parah...nanti kalu dah berlondir, laki korang cari lain, baru korang nangis macam koling mati laki....padan muko korang! Dahlah dah dokek Zohor ni, omak mintak diri nak ko mosojid dongan abah kau...kirim salam kek laki korang, poluk cium buek cucu-cucu omak...wasalam


Selasa, 3 April 2012

Astaghfirullah al a'zim...LGT!

Apo kobar semuo? Omak dah lamo tak ke udaro (oops..macam DJ radio pulak bunyi nyo). Maksud omak,dah lamo tak online...sibuk dongan anak cucu dan hal ehwal wanita kampung. Maklumlah..omak dah masuk kategori orang lamo..apo orang sekarang panggil...Hah.... Otai! Omak jadi pakar rujuk hal-hal wanita kek kampung..dari tukang urut sampailah jadi ketuo tukang masak kek kenduri kawin..Banyak jugak masyuuuknyo! Tak apolah..itu semuo omak anggap amal jariah jo..mudah-mudahan Tuhan ampunkan doso-doso omak sekuargo di akhirat dan omak dimasukkan ke syurgo bersamo para nabi semuo....Amin.

Kali ini omak nak cito pasal LGT..Bukan namo anak cino Lim Guan...tu! Ini pasal ramai anak bangso seagamo kito yang dah jadi kaum Nabi Lut..Astaghfirullah...Mengucap panjang omak bilo  dongar kesah anak mudo kampung omak ado yang orang kampung jumpo kek Soromban buek kojo maksiat..jual ...malulah omak nak sobut,tapi terpakso jugalah demi agamo, bangso dan negaro...JUAL BONTOT! Jadi PONDAN! Omak yang takdo kono mengono darah daging dengan dio pun malu nak mengaku sekampung! Astaghfirullah al a'zim...

Cuti sekolah tahun lopeh, omak poei rumah Si Milah, anak omak kek KL tu. Milah tu duduk rumah flet jo..Laki dio drebar..Omak poei sorang-sorang jo..Abah kau tak ikut pasal dio ado hobi gilo baru..gilo mancing..Setakat gilo mancing omak tak risau doh...poeilah mano ceruk, omak tak marah..Jangan gilo kek jando sudah..omak pun ado hati dan perasaan jugak...Lagipun segalo keperluan batin nyo omak terdayo laei puaskan..cumo caro lamalah, pesen baru omak tak handa, tapi omak sedio belaja..demi kasih saya omak kek abah kau!

Oh ya, berbalik pado cito kek KL tu, omak  perasan ado budak-budak mudo kek situ jalan berduo sesamo jantina...lelaki dongan lelaki, pompuan dongan kawan pompuannyo..Biasolah...Tapi omak musykil bilo rapek bonar mereko, sambil pogang-pogang tangan..macam  orang bercinto. Lamo jugak omak perhatikan perangai dio..Lamo-lamo omak jadi goli-goloman tengok...Omak torus naik lif masuk rumah. Omak cito dengan Milah.Milah ketawo tergolak-golak.Omak tanyo kenapo ekau cam orang gilo ketawo? Apo kelakarnyo cito omak ni? Gilo apo budak Milah ni! Milah kato biasolah mak...Ini KL. Yang omak nampak tu Pengkid. Betino dongan betino. Diorang bercinto.Yang jantan tu pulak.Gay...jantan suko jantan..
Apo? Ekau golak bosar? Sepatutnyo ekau mengucap panjang! Ini balo. Balo bosar.Kaum Nabi Lut! Dilaknat Allah...Astaghfirullah al a'zim...Kalau turun balo, bukan mereko sajo yang terkono, dongan kito-kito sekali OUT!


 Kato Milah, apo kito boleh buek,omak? Jabatan Ugamo pundah ambil tindakan tapi bondo camtu ado laie.
Astaghfirullah al a'zim...Inilah jadinyo bilo agamo dibuang, perangai haram jadah omputeh jadi ikutan. Omak harap dapeklah kerajaan Islam berkuaso memerintah. Biar habis semua punco maksiat kito perangi sampai semuo orang Islam kembali kopado agamo suci Islam. Harap-harap semuo anak cucu omak jadi umat Islam yang taat perintah Allah dan RasulNya. Takut omak dengan duniyo akhir zaman ni. Astaghfirullah al a'zim...Goli-geloman omak!

Sabtu, 21 Ogos 2010

Kebun Dapur


Salam buek sumo anak monantu mak, omak ngan abah kau sihat-sihat jo. Kali ni omak nak cadangkan kek korang, camno nak jimat sikit duit belanjo dapor korang. Yolah, taklah sumonya free, tapi dapeklah jimat singgit duo.. rumah korang kek pokan tu sebenarnyo masih boleh tanam menanam pokok-pokok boleh dimakan. Apo, ekau sumo polik dongar omak cakap pokok-pokok boleh dimakan? Takdo apo nak dipolikkan..maksud omak, sayur, cili sumo yang korang gunokan maso masak2. Takdo ruang? Tak apo eii! Tak cukup tanah,ekau tanam dalam polibeg, takdo polibeg, tanam dalam pasu, atau bekas botol minyak pun buleh, tau! Dapek jugak korang jimatkan duit anak-anak esey tu..sapo laie? laki korang tulah!




pokok limau kasturi...
limau kasturi

Pokok kunyit...


pokok daun kari...mesti ada ni...



pokok daun kesum dan pokok limau purut



pokok serai




pokok lengkuas



pokok halia



Pokok daun pandan

Isnin, 11 Januari 2010

Viva Palestina: Teruskan Boikot Barangan Yahudi dan Kristian Terlaknat

Assalamualaikum semuo,

Jumpo kito sekali lagi kek sini, Omak dan abah korang sihat-sihat ajo. Cucu-cucu omak bagaimano persekolahan diorang? Bior kurang makan, asalkan dapek pelajaran sempurno. Yang menjadikan kito manusio ilmu ler, bukan wang ringgit. Ilmulah yang membimbing kito semua dunio akhirat. Wang pulak menjahanamkan kito, menyusahkan bilo nak masuk syurgo nanti. Jangan ler salah faham. Maksud omak, duit dan pembelian yang bermewah-mewah akan dipersoal nanti di akhirat. Baik-baik copek masuk, pakai touch and go ajo, dah kono tahan sepuluh minit untuk di hisab tentang harto. Dimano ekau dapek? Bagaimano ekau gunokan, buek pahalo ko, buek maksiat? Satu hari kek akhirat, enam puluh ribu tahun, Kalau sepuluh minitpun, kito kono tunggu paling kojappun beratus tahun. Dah lah matohari tinggi sejengkal atas kepalo, manusio pulak ramai kena que. Omak tak sanggup. Jadi berpado-padolah mencari rezeki. Hidup di dunio sementaro, akhiratlah yang kekal abadi. Wah, sesekali omak bersyarah, melopong mulut korang yo!

Oh ya, hari tu adik kau bawa balik kertas risalah dari sekolah. Katonyo, cikgu-cikgu kek sekolah sedang melancarkan tabung bantu sodaro kito sesamo Islam kek Palestin. Kato cikgu selain berdermo, kito sebagai orang Islam kek Malaysia dan di mano-mano, mesti samo-samo berdoa agar Allah hapuskan kezaliman Yahudi terlaknat agar diorang bebas merdeka macam kito. Dan katonyo lagi, kito orang-orang Islam boleh gunokan kuaso ekonomi yang ado pado kito dengan memboikot barangan negaro Yahudi Israel dan Amerika , sekutu kuek dio, dan negaro-negaro yang bersekongkol dengan diorang menceroboh negaro Islam lain seperti Iraq dan Afghanistan. Tak dapek kito angkat senjato jihad melawan tentera kafir, kito jihad caro ekonomi, iaitu boikot barangan diorang. Biar diorang raso penangan kito bilo barangan diorang tak laku. Janganlah kito boikot sekerat jalan, atau hangat-hangat tahi ayam. Bersungguh-sungguh dan berterusan, sampai diorang faham mesej kito, orang-orang Islam itu bersaudaro, di mano-mano dan tiado lagi ke atas penindasan umat Islam, selamo-lamonyo.

Omak bersemangat sungguh dan omak berjanji pado diri omak, selagi boleh omak takkan beli dan makan barangan mereko, walaupun dibuek di Malaysia dan ado tando halal Jakim sekalipun. Omak dan abah kau sanggup tak minum nescafe ataupun Milo walaupun dah bertahun-tahun kami minum. Tak ado lagi KFC atau Mc D buek kami. Kami tak mahu duit kami digunokan untuk bunuh anak-anak Palestin atau orang Islam lain. Cukuplah selamo ini. Omak bertaubat nasuha, mintak diampunkan Tuhan dosa-dosa lamo pasal tak ambil tahu sebelum ni.

Korang pun patut buek hal yang samo. Beli barangan Malaysia jati, keluaran bumiputra, muslim dan berlogo halal Jakim sahajo. Beli kek Giant, Mydinatau pasaraya lain, tapi bukan di Tesco atau Carefour lagi. Korang tengoklah lampiran yang omak hantar kek korang senarai barangan dan produk keluaran bangso dan negaro cilako tu. Didik anak-anak korang kenapo kito tak beli lagi bendo-bendo tu semuo.. Bagi diorang faham bebonar. Mungkin inilah perkaro yang buek kito dimasukkan ke syurga, memandangkan kito ini banyak dosa daripado pahalo. Kito hamboNyo yang lemah, tak berdayo.

Wassalam.






DAFTAR PRODUK AS YANG DIBOIKOT OLEH PARA ULAMA

Bahan-bahan Kimia dan pembersih:

1. PT. Procter and Gamble (memproduksi: Oloiez, Pampers, Ferry, Downy, Ariel, Tide, Head and Shoulder, Pantene, Camay, Zeset, Mack Factor, Carmen)
2. PT. Johnson & Johnson (memproduksi: Shower to Shower, Cream Johnson…)

3. Nectar
4. Avon
5. Revlon
6. Gardena
7. Pasta gigi Corset

Produsen Makanan & Minuman AS:Minuman:
Pepsi Mirinda 7up Coca-Cola Sprite Fanta
Kasut:
Semua baju dan kasut Nike ,Adidas, Kate ,Calvin Klein
Restoran:
KFC, Arbys,McDonalds,McBurger,Pizza Hut,Chilies,Hardees,Paridies
Pizza Little Ceaser,Jack in the Box,A&W,Kantez,Baskin Robbins
Wendy,Dominos Pizza,Texas Slizer
Produk Hanes and Crystal:
Mayonnaise, Kicap California Garden and Warner & Lambert T-Shirt,
Peralatan Elektrik :
Power, Union Air, Clifinitour , Admiral, Harmony, Alaska, Duncan, Motorola, Alcatel.
Bateri:
Ever ready, Energizer dan Duracell
Kenderaan:
Ford, Chrysler, Hammer, Chevrolet, Puck
Dan Semua produk General Electric
Perusahaan-Perusahaan AS yang mendanai Zionisme Internasional:
A & M FOODS
A & W BRANDS
A. CAMACHO, INC .
A. ZEREGA’S SONS
A. PANZA & SONSA.
E. STALEY MANUFACTURING COMPANY
A.J. ALTMAN
A.L. BAZZINI CO
A ARHUS, INC
ABBA AB BEIJER COMPANY
ABCO LABORATORIES
ABEL & SCHAFER
ABELES & HEYMANN
ABRAHAM’S NATURAL FOOD
ACCRU PAC GROUP
ACE BAKING CO .
ACIME SMOKED FISH CORP
ADAMS VEG. OILS
ADAM MILLING
ADRIENNE’S GOURMET FOODS
ADVANCED SPICE & TRADING
AG PROCESSING
AGRO FOODS
AIR PRODUCTS & CHEMICALS,INC
AJINOMOTO, U.S.A
AK PHARMA, INC
AKZO & PACIFIC OLEOCHEMICALS
ALBERTO-CULVER COMPANY
ALBRIGHT & WILSON CO .
ALCAN FOIL PRODUCTS
ALEX FRIES & BROS .
ALGOOD FOOD COMPANY
ALL STAR FOODS
ALLE PROCESSING LLEN FOOD PRODUCTS
ALLFRESH FOOD PRODUCTS
ALLIED CUSTOM GYPSUM COMPANY
ALLIED FOOD DISTRIBUTORS
ALLTECH
ALEO FARMS
ALTA DENA
ALUMAX FOILS
Alat Tulis:

Shiver,Parker ,Hear
Bank Amerika:
Bank America International, American Express, Bank of America, Bank of New York
Lain-lain:
Rokok AS seperti:
Marlboro, Kent, Janstown, Lark, Merit, Gold Cost, Carlton, LM, More.







BOIKOT-PRODUK DARI BELANDA/DUTCH

  1. Dutch Lady - Susu
  2. Ferrero Roche - Coklat
  3. Wall’s - Ais Krim
  4. Ing -Insurans
  5. Planta -Magerin
  6. Lady’s Choice -Magerin
  7. Lipton -Teh
  8. Shell -Minyak
  9. Knorr -Perisa Makanan
  10. Dove -Mandian
  11. Sunlight -Magerin/Pencuci Pinggan
  12. Radiant -Deodoran
  13. Rexona -Deodoran
  14. Ponds -Produk Kecantikan
  15. Kieldsens -Coklat
  16. Slimfast -Produk Pelangsing
  17. Lego -Kismis
  18. Philips -Barangan Elektrik
  19. Duyvis -Makanan Ringan
  20. Gouda -Keju
  21. Robin -Pencuci Lantai/Pakaian
  22. Ariel -Pencuci Lantai/Pakaian
  23. Omo -Pencuci Lantai/Pakaian
  24. Labello -Lip Balm
  25. Pickwick -Teh
  26. Venz -Mentega Coklat
  27. Kinder Bueno -Coklat
  28. Unilever -Syarikat
  29. Sunsilk -Shampoo
  30. Fair & Lovely -Produk Kecantikan
  31. Lux -Mandian
  32. Vaseline -Lip Balm
  33. Cif -Pencuci Lantai
  34. Surf -Pencuci Kain
  35. Wishbone -Pencuci Kain
  36. Doriana - Keju Krim
  37. Bertolli -Minyak Masak
  38. Clear -Shampoo
  39. Breeze -Pencuci Kain
  40. Sun -Pencuci Kain























Ahad, 27 Disember 2009

Melayu Baru: Kes Sosial Bebudak Sekolah

Salam kembali,
Po kabar semuo? Omak dan abah korang sehat ajo. Omak dan abah baru jo balik dari klinik, pergi check darah. Alhamdulillah, tak ado penyakit bahayo. Korang juga kono pergi klinik buat check up, sekurang-kurangnyo sekali setahun. Umur kita yang semakin meningkat ini kenalah kerap jago kesihatan, jangan melantak apo sajo, korang bukan makin muda, Tahu-tahu ada sajo penyakit yang hinggap, Kalau demam selsemo pun, jangan pandang ringan. Kata doktor H1N1 dah melanda kembali!
Oh ya,
Hari tu rumah kito didatangi rombongan cikgu sekolah Leman. Ado pengetua, guru Hal Ehwal Murid dan beberapo orang ustazah. Mulo-mulo omak sangkokan Si Leman ado buat kesalahan bosar kek sekolah. Maso tu abah korang tak ado, kojo. Omak punyolah saspens.
“Nanti kau Leman, balik cikgu ni kang, aku kojokan ekau. “Fikir omak. Maso tu Leman pun tak ado kek rumah, dio main bola. Jadi omak pun jemputlah diorang masuk. Cerito punyo cerito, kedatangan diorang tak ado kono mengeno dengan perangai Leman kek sekolah, malah diorang puji pulak Leman pelajar lelaki contoh kek sekolah. Sebonarnyo diorang datang pasal nak bincang dengan omak pasal omak ahli PIBG sekolah dan kato pengetuonyo omak dilihat sebagai ibu mithali kek kampong pasal anak-anak omak semuo dah berjayo dalam hidup, kato diorang baik dunio mahupun akhirat. Jadi, omak tak terkatolah pasal pujian yang melambung yang tidak omak pinta tu. Omak diam ajo. Tapi dalam hati Tuhan ajo yang tahu,syukur.
Kato diorang, kes beranak luar nikah kek sekolah dah sampai peringkat memalukan, bukan sekolah ajo yang malu, bahkan satu negori Sembilan dah heboh pasal kes-kes sosial kek kampong kito. Mano nak taruk muko. Budak-budak sekolah sekarang dah teruk dah, harap muko ajo yang comel, kek bawah tu kato orang Perak, dah loheh (longgar). Yang jantan, hisap dadah, yang betino pulak, bohsia. Tak tahulah apo nak jadi kalau dibiar-biarkan lagi. Kato cikgu-cikgu tu dah macam-macam program kesedaran, agamo yang diberikan, tapi macam tu jugak. Tak tahu apo lagi nak dibuek. Jadi, kato Ustazah Hasnah tujuan mereko datang, nak bertanyo kek omak caro omak didik anak-anak omak sampai berjayo.
Omak jawab tak ado apo-apo yang spesel didikan omak pado korang. Omak kato,solat limo waktu yang paling penting, sebab kalau tak ado ikatan dengan Tuhan, maka kito semuo akan terpesong. Memang omak pakso anak-anak omak sebahyang, kalau tak solat, omak sosah dengan rotan. Nak kemano mesti kabar kek omak. Cakap mesti bonar walaupun pahit. Omak ajar korang jangan sekali-kali menipu. Omak dan abah korang akan pastikan korang berpakaian sopan setiap maso, lebih-lebih lagi bilo korang kek luar. Omak akan berusoho kenal pasti siapo kawan–kawan korang. Yang tak semenggah di hati omak, omak nasihatkan korang tak payah berkawan. Kawan dengan lelaki mesti berpado-pado. Jago tata susila, jago namo baik keluargo. Maghrib mesti dah ado kek rumah. Itulah yang omak kabarkan kek diorang.
Cikgu tu tanyo lagi boleh tak omak bantu selesaikan masalah gejala sosial kek sekolah tu. Kata omak, cubo cikgu kumpulkan budak-budak yang dikenalpasti ado kes atau ado potensi nak jadi bohsia, yang tergedik-gedik, yang bergaul jantan betino tak ado batasan. Inilah golongan hardcore. Kemudian buat satu program hujung minggu kek sekolah. Wajibkan penyertaan mereka. Dalam program tu,tunjukkan diorang kesan buruk seks bebas. Omak kata, cikgu jangan malu-malu nak cakap, sound direct ajo. Cakap lepas aje. Bebudak tu lebih advanced daripado cikgu dalam hal seks ni hah.. Tunjukkan gambar-gambar daripada internet, punca-punca dan cara bagaimana mereka boleh terjerumus ke lembah maksiat. Tontonkan pada mereka pergaulan bebas, termasuklah minum arak, clubbing, menari, hisap rokok, ganja, dadah sehinggalah mereka di bawa ke atas katil atau semak atau rumah kosong, sama ada secara rela ataupun dibawah pengaruh dadah atau arak.
Bagi tahu pada mereka benda seronok yang mereka rasa tu lebih sedap rasanya kalau datangnya daripada laki mereka yang sah, bukan daripada jantan jalang hidung belang. Kabar kat diorang dah tentu seks yang diorang rasa tu selamat pasal suami diorang dah tentu jenis yang bertanggungjawab, bukan kaki maksiat dan, bukan jenis yang tinggalkan betina begitu sahaja lepas dapat rasa p*ki korang.



Seterusnya, omak suruh cikgu-cikgu tu, tunjukkan pada bebudak tu kesan-kesan selepas seks kepado mereka. Cakap kek diorang, lelaki tak ado apo-apo kesan. Yang terimo bencananyo, korang pompuan. Perut makin membosong, berisi anak haram, anak tak berbapak, pasal jantan-jantan tu jangan haraplah nak mengaku anak diorang. Pasti ramai yang akan cabut lari pergi KL atau keluar terus daripada kampong, tak nak bertanggung jawab. Akhirnyo siapo yang melopong? Korang jugak. Dua kali melopong. Dahlah kek bawah tu melopong kono tebuk tupai, mulut pulak melopong tak terkato. Menangis pun tak guno. Akhirnya, tertekan jiwa. Kalau omak bapak tahu, haru biru. Malu keluarga.Dah menconteng arang kek muko abah korang. Nak sembunyikan kandungan? Macam mano? Perut makin membuncit. Maso tu kengkawan pun tak tahu nak cakap apa. Setan bagi idea, gugurkan kandungan tu kalau tak nak semua orang tahu. Akhirnya berlakulah pengguguran. Dua kali dosa besar. Berdosa besar kerana berzina dan berdosa besar kerana menggugurkan kandungan! Rasa bersalah dan berdosa tetap akan menghantui korang sampai ke tua.
pengguguran janin


bayi yang terbuang
Yang tak menggugurkan anak tapi bersalin pun bermasalah. Selain daripada malu, nasib anak yang dilahirkan tak terbela. Nak daftar,siapo bapaknyo? Terpakso keluargo cari jantan tua, umur lima enam puluh tahun buatkan korang laki, pasal nak tutup malu. Lepas tu hiduplah korang sampai mati dengan laki yang boleh dipanggil atuk tu. Dah nasib korang!



masa tengah cun

masa tengah stim
masa tengah nangis
Kadang-kadang tekanan jiwa begitu kuat pado ibu tunggal haram ni, sehingga mereka ambil keputusan buang anak kek masjid, surau, atau tempat orang lalu lalang. Ada yang lebih teruk, bunuh anak tu hidup-hidup. Akhirnya ditangkap polis dan dijatuhi hukuman mati atau penjara seumur hidup .Merana sepanjang hayat. Inilah barah yang sedang menular dalam masyarakat kita Nau’zubilah himin zalik. Jauhkanlah ya Allah.
Lepas tu cikgu-cikgu, suruh diorang bandingkan kehidupan orang bernikah. Tenang, aman. Diraikan orang pada hari persandingan. Dibuat kenduri kesyukuran bila mengandung dan bersalin. Semua orang seronok, laki, mak abah korang serta semua orang kampong. Berbangga pasal bertambah keturunan dan umat nabi Muhammad, yang akan membelo agama, keluargo dan Negara. Tahan ajelah nafsu tu sikit, sampai lepas SPM aje. Kalau tak tahan jugak, mintak mak abah korang kahwinkan copek, Daripada dapat anak gampang, lebih baik timang anak maso tengah sekolah, Tak apo, tentu arah anak halal!
Biar diorang bandingkan kesan baik perkahwinan dan kesan buruk seks bebas.Kalau nak dramatik lagi bawa diorang melawat rumah pemulihan akhlak yang berdekatan. Biar diorang tengok sendiri dengan mata kepalo diorang apo yang terjadi lepas dapek batang free. Tentu diorang menyosal tak sudah.
Itulah nasihat omak pado cikgu-cikgu tu. Manalah tahu kalau-kalau berguna dan berkesan. Pengetua kato dia akan cubo pakai cadangan omak tu. Itulah omak ingatkan korang jago anak –anak. Biar sekarang diorang menangis kono rotan daripada kito yang menangis kemudian hari. Ingat-ingat pesan omak ni.

Selasa, 1 Disember 2009

Syurga di Tangan Kananmu, Neraka di Tangan Kirimu: Di mana anak-anak anda sekarang?

Salam 1Ummah buat semua,
Omak dan abah kau macam biaso ajo, sihat walafiat. Begitu juga omak harap korang jago diri dan anak-anak terutamo musim hujan dan panas yang dah tak menentu ni hah. Omak baru jo baik domam selsemo. Tak perlu risau, omak demam biaso jo.
Korang tak ado rancangan nak sunatkan anak-anak ko? Si Rizal dan Badrul tu dah sunat ko belum? Nikan dah musim cuti sekolah , apo lagi yang kau tunggu, Senah? Dah berbulu nanti baru ekau nak sunatkan? Malu dio dengan kengkawannyo! Lagipun inikan tengah sibuk hal potong-potong, dalam tv pun ado iklannyo. Kalau tak ado budget, korang jangan susah hati, diorang tu cucu omak jugak. Biar omak dan abah sponsor, 100%. Tak apo,
berkhatan@masuk jawi@bersunat
omak dan abah adolah simpan duit sikit. Janji diorang tu sunat kek kampong, ok? Omak nak buat kenduri tahlil dan doa selamat sikit. Korang tak perlu malu-malu, omak faham, dah hujung-hujung tahun ni banyak nak kono beli, baju sekolah, kasut sekolah, yuran dan macam-macam lagi. Omak dah raso semuo tu. Hal ini penting, tahu tak? Ekau belajar ngajikan? Kalau hujungnyo tak dipotong, nanti sembahyang tak sah, pasal banyak tahi palat, kotor,dah macam Cina pulak nanti. Dah kawin lagi tak sedap, nak lollipop pun tak ado selero. Cubo kau tengok laki korang punyo, Nampak kepalo,macam kepalo ular tedung, berselero sungguh! Ekau semuo dah faham bebonar apo yang omak bebelkan ini, kan? Lagipun itu tuntutan agamo jangan ringan-ringankan! Berdosa korang laki bini nanti.
Keris dah keluar sarung, jaga kau malam ini,Temah
Cerito pasal tuntutan agamo, omak cukup risau pasal dah banyak timbul ajaran-ajaran sosek kek negaro kito ni. Dulu ajaran Ayah Pin, yang dah jadi Ayapan. Komudian timbul cito cikgu Kahar, Rasul Melayu. Omak heran bagaimano sorang cikgu terpelajar, boleh jadi bodoh bangang dalam hal agamo. Bukan sajo sosek tapi jugo menyosatkan orang yang lebih bengong daripado dio. Jadi, pesan omak, kalau ado niat nak belajar lebih mendalam tentang agamo, berjumpolah dengan ustaz-ustaz di surau atau di masjid. Dah tentu bertauliah!
Masalahnyo, orang-orang kito nak cari jalan mudah ke syurgo. Nak yang Touch N Go, kalau ado Smart Tag lagi baik! Tak payah nak buat sumo kewajipan termasuk bersolat. Ini semuo dah sah disosekkan dek setan pangkat general, bukan prebet lagi dah! Yang prebet pun kito hanyut, leko tak solat, puasa celam-celum, inikan bilo general yang masuk campur, hancur akidah. Silap haribulan, lebih hindu daripada Hindu sebonar, lebih yahudi daripada Yahudi di Israel tu. Gaya hidup lebih sosek barat daripado omputeh. Itu yang kito dongar cerito pasal Qadianni, yang kalau nak solat,tak payah buat, niat jo dah cukup. Cubo maso makan, tak nak pula niat ajo, tak payah jamah makanan. Boleh kenyang ko? Bangang!
Sekarang ni pulak ado cerito pasal Islam Liberal. Omak pun tak reti nak cerito kek korang apo-apo yang diorang buek. Tapi pokoknyo, mereko memudah-mudahkan kehendak Islam. Kata diorang Islam tu mudah, jangan nak disusah-susahkan. Gerakan diorang ni di Indonesia dah menular, pasal kek sinun tak ado majlis agamo Islam yang kuek dan berkuaso macam kek sini. Kek sinun fungsi Islamnyo hanyo bilo nak nikah kahwin, mati, cerai,dan wasiat. Yang lain pandai-pandai koranglah. Pasal apo gitu? Pasal agamo letak di belakang punggung, pancasila dijunjung. Maaf Bapak Presiden, yang bener! Jadi gerakan sebegini tumbuh subur kek sinun terutamo di bandar-bandar bosar seperti Jakarta pasal tak ado akta yang menghalang. Selagi tidak ado paksaan. Yahudi dan Kristian sukolah. Bagi itu, bagi ini, atas nama khidmat masyarakat. Mintak apo ajo, sumo dapek.
Itulah permulaan rosak akidah umat Islam terutamo yang terpelajar, belajar sekolah tinggi tapi pengisian agamo di dado kosong. Omak dongar, kek sano dah ado kubur muhibah, Islam ,cino ,kristian disemadikan bersamo dalam satu tempat perkuburan. Astaghfirullah al adzim. Dunio dah nak kiamat, tak lamo ajo lagi! Tak heranlah macam –macam balo yang tibo kek Indonesia, tsunami, gempa bumi, dan lain-lain bencano, pasal Allah tak redho maksiat dan kesesatan berleluaso kek sinun. Maaflah orang-orang Indon, memang itu janji Tuhan. Malaysia belum lagi, baru bungo-bungonyo sajo.Tak tahulah bilo, pasal dah terlampau teruk dah. Hancur! Sebab apo sampai jadi begitu ? Sebab,Melayu BOLEH. Boleh buek apo sajo macam orang lain
Pertandingan Siapa punya paling tembam
di dunio termasuk maksiat. Kalau kek tempat omputeh ado gay club, kat KL ado, wild party, kongkek ramai-ramai, biaso. Budak –budak mudo, teguk air kencing setan, cakap brand apo, semuo tahu, berbanggo pulak tu. Rempit, bohsia, bohjan, jalang, sundal, apo nak diherankan, Malaysia Boleh.

Nak tahu punco segalo masiat ni? Senang ajo. Tak Solat. Tak sembahyang. Kalau tak solat, bererti hubungan kito dengan Allah tak ado. Kalau tak ado, maknanya kito tak takut segalo ancaman Tuhan kek dalam kubur, nerako. Kalau dah tak takut, maknonyo kito akan buek segala jenis maksiat, kongkek bini orang, tukar pasangan, anak luar nikah, berbunuhan, dan macam-macam lagi. Bapak makan anak dah ramai, sumbang mahram, bercinto dengan laki bini orang tak pelik lagi dah. Berzina, dio berbanggo, sampai tayangkan sendiri adegan kongkek mereko kek you Tube.

Inikah negaro Islam seperti kato mantan PM kito yang hidung bosar tu? Mangkuk hayun punyo orang. Tak ado mato ko? Omputeh dan yahudi tergolak-golak sampai berguling dan terkencing bilo dio berkato inilah dio model negaro Islam, contoh ikutan negaro-negaro Islam lain. Kemudian ado pulak yang nak jadi hero Islam, dengan Islam Hadharinyo. Bangang, Islam betul tak terikut, nak buat Islam baru pulak, Anak bini cucu bertelanjang tak tutup aurat, nak ajar orang pasal Islam, Pegi dah! Kalau bodoh dan jahil tentang Islam, jangan nak jadi jagoan. Biarkan sajo pado orang agamo.
PM baru kito ni sodar diri sikit banding dengan yang lain tu. Dio buek 1Malaysia. Tak apolah, tak ado bunyi agamo. Orang tak adolah marah kek dio pasal dah sungguh dio bangang bab agamo ni. Jadi, omak tengok dan perhatikan , jangan haraplah kerajaan nak jago iman kito, kito sendirilah yang bertanggung jawab atas diri, keluargo dan keturunan kito. Ingat, kito hidup ni di akhir zaman. Segalo kejadian bala bencano dan maksiat ini sudah suratan Tuhan melalui hadis-habis Nabi Junjungan. Nak elak cam mano? Semuo ado depan mato. Yang penting, pegang teguhlah pada agamo, Quran dan hadith (sunnah nabi ) jadikan ikutan. Kito bukan nak mengubah dunio, cumo nak jago iman, sebab di akhir zaman ini, iman senipis kulit bawang itu lebih bererti daripado seluruh isi dunio, kerana itulah passport kito untuk masuk ke syurga. Samo-samolah kito ingat-mengingatkan ,sebab tak ado siapo lagi kalau tak kito sesamo Islam ni. 

Salam buek semuo, salam 1Dunio buek semuo umat Islam, tak kiro dimano korang berado. Assalamualaikum warahmatullahiwabaratuh.